måndag 1 juli 2013

HSB och Fålhagen


Jag hade förmånen att följa med en klass på deras klassresa till Stockholm och då bland annat till Nordiska museet. Det var där jag trodde att jag hade helt plötsligt åkt tillbaka hem för på Nordiska museet har man en avdelning där man "byggt upp" en HSB-lägenhet från 1940-talet. Jag gick in i "trapphuset" och möttes av samma marmorgolv som vi har i vår bostadsrättsförening. Det tyckte jag var riktigt coolt. Tydligen så är den gröna marmorn i trapphuset kolmårdsmarmor. Jag tycker att det är underbart att man valt att behålla marmortrapphusen! Du kan läsa mer om kolmårdsmarmorn här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolm%C3%A5rdsmarmor



Sedan har vi köket i HSB-lägenheten. Vårt kök ser ut preci så här! Samma färger och luckor! Vårt kök är alltså från 1940-talet! Det är Underbart! Och så måste jag även berömma skåpluckorna som sparar utrymme i köket eftersom de glider åt sidorna, istället för att öppnas utåt.

Bor ni i ett HSB-hus i Fålhagen så kan jag rekommendera Nordiska museet :)! Och så finns det en massa andra historiska saker att titta på där.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar