lördag 27 juli 2013

ICA-affär i korsningen Ymergatan och S:t Göransgatan


Jag fick ett mycket trevligt läsartips om en grupp på Facebook där man lägger upp bilder bilder från Uppsala och så får man hjälp att lokalisera byggnaderna. Det är lite grand som Missing People fast med hus som ska placeras rätt. Och ibland gissas det friskt men i det stora hela får man hjälp med att hitta adressen för sina gamla bilder. Gruppen heter "Du vet att du är ifrån Uppsala..."

Anledningen till att jag gick med i gruppen var att jag behövde få veta sanningen om den här lokalen i korsningen Ymergatan och S:t Göransgatan. Vi hade fått flera läsarmail om just lokalen här. Nu ska jag "avslöja" vad jag fått veta om lokalen genom facebookgruppen och läsarmailen. Häng med nu för det blir lite rörigt.

Flera källor gör gällande att det legat en ICA-affär här och inte en Konsum. Konsum låg tydligen i korsningen Väderkvarnsgatan och Ymergatan. Däremot sägs det ha funnits flera konsumbutiker i området. Det är någonting som jag bör ta en närmare titt på och försöka placera dem på kartan. Där har vi ett bra ämne till nästa sommar. Försöka ordna affärerna rätt på kartan. Jag får nog be om hjälp av läsarna här.

Fålhagen verkar ha varit en livsmedelstät stadsdel.Affären har tydligen hetat S:t Görans livs med ICA Anders och hans fru som reklamaffisch för affären. Jag har fått veta att paret inte alltid hade samma åsikt om saker. Mycket intressant. En läsare berättade om inredningsdetaljer i ICA-affären och sådant ökar min säkerhet om att det faktiskt varit en ICA-affär. Ska jag kalla det för S:t Görans livs? Jag tror att jag gör det. Då skulle man kunna utifrån läsarens beskrivning, beskriva affären med följande ord:
S:t Görans livs är en klassisk gammal mjölkbutik med rödvitt rutigt stengolv och manuell chark- och ostdisk i miniformat där Anders och Monica jobbar för att du ska få färska varor varje dag :).

En sak jag lärt mig kring denna byggnad är att alltid ta kort, helst med datum och så exakta gatuadressen. Våra minnen är ingenting att lita på. Jag ska dock kolla med mina äldre grannar som bott här bra länge. Då kan man köra lite Aftonbladetstyle och göra ytterligare ett inlägg om samma byggnad. Finns det någon som skulle kunna ge mig årtalen när S:t Görans livs fanns i korsningen?

Vad som kommer att hända med lokalen i korsningen Ymergatan och S:t Göransgatan är oklart just nu. Många läsare har mailat oss och undrat över vad som kommer att hända. Vet nu någonting om detta? Maila oss :).

4 kommentarer:

Karl-Eric Spörndly sa...

Jag och min fru bodde i Port Arthur mellan 1995 och 1999. I början handlade jag då och då på St Görans Livs men när vi flyttade därifrån hade butiken lagts ned.

Jag vet inte om det var en ICA-butik när jag handlade där. Mitt intryck var att det varit ICA tidigare men att det inte längre var det när jag handlade där. Inredningsdetaljer fanns kvar från ICA-tiden men sortimentet var ett annat.

Direkt efter att St Görans livs lades ner drevs en annan butik i lokalerna. Det var ganska rörigt med halvtoma lagerhyllor och spretigt sortiment. Jag tor inte den butiken var verksam mycket längre än ett år. Därefter stod lokalen tom länge innan en inredningsbutik flyttade in.

michan sa...

Efter Ica-tiden låg Nära dej-butiken "Monas och Bennys närköp" där.

På Hjalmar Brantingsgatan låg en Konsumbutik som hette "Servus".

Anonym sa...

S:t Görans närköp, en ICA-butik, låg där i alla fall i början av 80-talet. Ägare var Yngve Björk. En underbar liten butik, där tiden på många sätt stått stilla.

Sonen sa...

Jag vet allt om butiken. Min pappa ägde den och jag arbetade där.

Skicka en kommentar